Tuesday, October 12, 2010

PENGEMBARAAN INTELEK BAB 5

Hari melapor diri di Kompleks Tabung Haji sudah tiba. Waktu melapor diri dirujuk kepada Jadual Penerbangan yang diperolehi dari TH. Saya perlu merancang supaya saya sampai di Kompleks Haji 2 jam sebelum waktu melapor diri. Waktu perjalanan juga diambil kira, seperti jalan sesak dan apa-apa kemungkinan.
Saya dapat maklumat melalui Kursus, apabila sahaja saya sampai di Kompleks Haji saya hendaklah mendaftar di kaunter pendaftaran dan meletakkan beg pakaian di tempat yang disediakan. Setelah itu saya menuju ke khemah yang disediakan untuk berehat dan menunggu untuk melapor diri. Saya akan memberi perhatian jika ada pengemuman yang diudarakan. Pengemuman supaya mengambil Stiker, Lencana dan beg selendang. Saya memastikan telah memakai gelang pengenalan haji, lencana dan buku rekod rawatan disimpan dalam beg selendang. Kemudian saya berehat bersama keluarga di khemah yang disediakan. Dibawah khemah terlalui ramai orang, ada yang sedang makan dengan anak beranak atau keluarga.
Sampai masa untuk lapor diri, saya melalui proses penerimaan Pasport Malaysia Antarabangsa, tiket dan Boarding Pass. Menbawa beg untuk X-Ray dan timbang barang dan mendapat tag barang jika menaiki Penerbangan Mas dan Penerbangan Saudia akan diterima secara berkumpulan. Tujuan tag ini adalah bagi tujuan untuk menuntut beg jika beg hilang. Seterusnya melalui pemeriksaan badan.
Seterusnya saya akan memasuki dewan berlepas dan mendengar taklimat TH. Antara kandungan taklimat ialah memperingkan bakal haji supaya memakai gelang pengenalan haji, lencana, menulis nama pada beg selendang, memeriksa buku rekod rawatan samada lengkap dengan gambar dan mendapat suntikan Meningococcal Quadrivalent Vaccine ACYW 135. Sambil menunggu untuk menaiki bas ke KLIA saya lihat ada perkhidmatan Kaunter BIMB untuk menukar duit Arab, kaunter TH untuk simpanan saat akhir supaya tidak membawa wang tunai yang banyak dan ada kantin untuk makan dan minum.
Alhamdullilah perkara yang dilalui telah saya maklumi terlebih awal dan tiada masalah yang saya hadapi.

0 comments:

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Facebook Themes